قرآن و تفسیر

قرآن و تفسیر

تفسیر موضوعی قرآن در ده جلد

تفسیر موضوعی چیست؟

معانى آیات قرآن را دو گونه می‌توان مطالعه کرد؛ یکى با ترتیب سوره‌هاى قرآن که معمولاً کتاب‌هاى تفسیر قرآن بر این روش است که از سوره «فاتحه» آغاز و به سوره «ناس» ختم می‌شود، این نوع تفسیر را می‌توانیم «تفسیر مسلسل» (پشت سر هم)، بنامیم. نوع دیگرى از تفسیر نیز وجود دارد که در آن موضوع خاصى در نظر گرفته شده و تمام آیات مربوطه ملاحظه می‌شود تا نظر قرآن درباره آن موضوع به‌دست آید که به آن تفسیر موضوعی می‌گویند.
در حقیقت، تفسیر موضوعى تنها در رساندن پیام‌هاى قرآن کوشیده و به جنبه‌هاى فنى آن چندان کارى ندارد، مگر تا اندازه‌اى که به موضوع بحث مربوط باشد. این روش بویژه امروزه یک ضرورت به شمار می‌رود؛ زیرا جهان‏ امروز در انتظار آن است که پیام‌هاى قرآن را دریافت کند و تشنه به دست آوردن مسائل مطرح شده در این کتاب آسمانى است؛ تا ببیند چه گوهرهاى تابناکى را براى بشریت و براى ابدیت به ارمغان آورده و کدام دریچه‌هاى سعادت را براى همیشه به روى انسان‌ها باز کرده است؟
گفتنی است؛ برخی از تفاسیر ترتیبی، به تناسب آیه، از موضوع خاصی نیز بحث می‌کنند؛ که به نوعی، به طور پراکنده، تفسیر موضوعی را نیز دربردارند.
انگیزه تفسیر نویسى به شیوه موضوعى، رسیدن به دریافت‌هاى قرآنى است که پاسخ‌گوى نیازهاى جامعه باشد؛ لذا بحث در تفسیر موضوعى کاملاً قرآنى است، اگرچه احیاناً براى تبیین مفاد و شرح مراد کلام خدا، از عقل و نقل هم استفاده شود، ولى نکته مهم در بحث، تنها بهره‌گیرى از قرآن است.
با این وصف مشاهده می‌شود که برخى، مباحث اسلامى را که گاه در آن به آیاتى نیز استناد شده است، تفسیر موضوعى به حساب می‌آورند؛ در حالى‌که جنبه‏ فراشمولى دارند و در آنها، تنها نظر قرآن خواسته نشده است. بنابراین باید چنین مباحثى را از مسائل اسلامى به شمار آورد، نه تفسیر موضوعى که جنبه اختصاصى دارد.

منبع:islamquest

دانلود همه ده جلد:

 

همه ده جلد کتاب پیام قرآن
حجم: 18.3 مگابایت

 

جهت دانلود هر جلد کتاب روی آن کلیک کنید

پیام قرآن جلد اول
حجم: 2.27 مگابایت
 

پیام قرآن جلد دوم
حجم: 2.15 مگابایت
 

پیام قرآن جلد سوم
حجم: 1.85 مگابایت
 

پیام قرآن جلد چهارم
حجم: 2.4 مگابایت
 

پیام قرآن جلد پنجم
حجم: 2.13 مگابایت
 

پیام قرآن جلد ششم
حجم: 3.24 مگابایت
 

پیام قرآن جلد هفتم
حجم: 1.65 مگابایت
 

پیام قرآن جلد هشتم
حجم: 1.41 مگابایت
 

پیام قرآن جلد نهم
حجم: 1.61 مگابایت
 

پیام قرآن جلد دهم
حجم: 1.71 مگابایت
 

................................................................................................................

مبانی تفسیر قرآن

مبانی تفسیر قرآن
به یقین تفسیر قرآن مجید کار ساده اى نیست و ورود در آن نیاز به مقدّماتى براى معرفت ویژگى هاى قرآن دارد. باید قرآن را در جایگاه اصلى اش شناخت، سپس به تفسیر آن پرداخت.
اضافه بر این، تفسیر یعنى پرده بردارى از حقایق قرآن، یا به تعبیر دیگر، پى بردن به عمق مفاهیم و ارشادات و پیام هاى آن، نیاز به راه و روش خاصّى دارد که بدون آن ممکن است طالبان تفسیر به بیراهه روند؛ همان گونه که عدّه اى رفته اند.
با تجربیّاتى که محصول ده ها سال تجربه و تعمّق در آیات قرآن و کلمات معصومین (علیهم السلام) و استفاده از راه و رسم آن بزرگوران است، به اصولى در این زمینه دست یافتیم که آن ها را تحت عنوان «مبانى تفسیر قرآن» از نظر شما عزیزان مى گذرانیم که در بیست اصل خلاصه شده است.

امیدواریم با احاطه بر آن بتوانیم صراط مستقیم را در بحث هاى تفسیرى قرآن مجید بپیماییم و مسیر نورانى آن را پیدا کنیم «انه خیر معین».
ابتدا فهرست وار به آن ها اشاره کرده، سپس به شرح آن ها مى پردازیم:
1.
اهمیّت قرآن؛ درمورد اهمیّت قرآن، از چند جهت مى توان بحث کرد:
الف) اهمیّت قرآن از نظر خود قرآن ب) اهمیّت قرآن از نظر روایات معصومین (علیهم السلام) ج) اهمیّت قرآن از نظر عقل.
2.
تفسیر قرآن با قرآن؛ این که در بعضى تعبیرات بزرگان آمده است: «اَلْقُرْآنُ یُفَسِّرُ بَعْضُهُ بَعْضآ» چه مفهومى دارد؟ چگونه قسمت هاى مختلف قرآن، یکدیگر را تفسیر مى کنند؟
3. تفسیر قرآن با روایات اهل البیت (علیهم السلام)؛ چگونگى تفسیر قرآن توسّط روایات پیامبر و اهل بیت پیامبر (علیهم السلام) نیز باید مورد بحث قرار گیرد.
4.
قرائات تازه، یا تفسیربه رأى؛ تفسیربه رأى همواره طرفدارانى داشته، و در عصر و زمان ما، در لباس قرائات تازه جلوه کرده است. عدّه اى مى خواهند از این طریق به اهداف نادرست خود برسند. لذا، بحث از آن ضرورى است.
5.
روش هاى مختلف تفسیرى؛ تفسیر گونه هاى متفاوتى دارد، و هریک از مفسّران گونه اى از آن را دنبال کرده اند و از زاویه خاصى به آن نگریسته اند.
در حالى که براى پى بردن به تفسیر صحیح قرآن، باید به همه وجوه آن توجّه کرد.

6. قرآن، تبیان همه چیز؛ این که خداوند متعال فرموده است: (تِبْیَاناً لِّکُلِّ شَىْءٍ)یعنى چه؟ آیا منظور این است که معادله هاى ریاضى، قوانین فیزیکى و فرمول هاى شیمیایى نیز در آن آمده است؟ یا منظور چیز دیگرى است؟
7. تهذیب نفس و خودسازى؛ این که قرآن مجید را جز مطهرون مس نمى کنند (لّاَ یَمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُونَچه هدفى را دنبال مى کند.
8.
وحیانى بودن قرآن؛ با توجّه به سخنان انحرافى بعضى افراد، که قرآن را مولود ذهن پیامبر (صلی الله علیه و آله) دانسته اند نه وحى الهى، باید به طور مشروح توضیح داده شود که قرآن کلام خداست، و ریشه آن عقیده باطل را یافته و پاسخ دهیم.
9
و 10. حقیقت و مجاز و کنایه و محکم و متشابه؛ درمورد این پنج عنوان نیز، (اصل نهم و دهم) که در فهم تفسیر قرآن بسیار مؤثّر است، باید اطلاع کافى داشت.
11.
اعجاز عددى؛ اخیراً عدّه اى، برخى از آیات قرآن از جمله حروف مقطّعه را با علم اعداد، تفسیر مى کنند. این کار تا چه اندازه صحیح است؟
12. راز تکرارهاى قرآن؛ قرآن مجید دو نوع تکرار دارد:
الف) تکرار لفظى، که عین یک آیه در جاى دیگر یا جاهاى متفاوت قرآن آمده است. مانند آیه شریفه (فَبِأَىِّ آلاَءِ رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ) که سى و یک بار در سوره الرحمان تکرار شده است و این موضوع در موارد دیگر نیز دیده مى شود.
ب) تکرار معنوى، مانند تکرار داستان حضرت موسى (علیه السلام) یا دیگر پیامبران (علیهم السلام) یا مسائل مربوط به مبدأ و معاد و مانند آن.
فلسفه این تکرارها چیست؟ چگونه با فصاحت و بلاغت قرآن سازگار است؟

13. ترجمه قرآن؛ آیا ترجمه قرآن جایز است؟ و در صورت جواز، چگونه باید قرآن را ترجمه کرد؟ با توجّه به این که ترجمه انواع و اقسامى دارد، چگونه مى توان ترجمه صحیح را از ناصحیح تشخیص داد؟
14. طراوت و تازگى دائمى قرآن؛ این که در روایات آمده است: «قرآن مجید همواره نو و باطراوت است و گذشت زمان گردوغبار کهنگى بر آن نمى افشاند»
سرّش چیست؟ چگونه براى هر عصرى سخن تازه اى دارد؟
15. قرآن کتاب اندیشه و عمل؛ باید به این نکته توجّه داشت که در کنار قرائت وتلاوت و حفظ قرآن، مسأله مهم تر تدبر و اندیشیدن درباره آیات قرآن وعمل به مضمون آن است. در حالى که جمعى فقط به تلاوت و قرائت و رعایت تجوید و حفظ قرآن پرداخته و از تدبر و اندیشه در آیات آن، و سپس عمل به محتوایش غافل مانده اند.
16.
سوره هاى مکّى و مدنى و ترتیب نزول آیات قرآن؛ با توجّه به اهمیتى که این دو موضوع دارد، و در تفسیر آیات قرآن موثّر است، باید درمورد آن بحث کرد.
17.
تحریف ناپذیرى قرآن؛ هر چند مسأله «عدم تحریف قرآن» بحث دامنه دارى است که در علوم مختلف مورد بحث قرار گرفته، ولى لازم است به طور فشرده در این مباحث از آن سخن گفته شود تا هرگونه شائبه تحریف از ساحت قرآن دور گردد.
18.
تنوّع فوق العاده در آیات قرآن؛ اصول مطالب قرآن تحت چند عنوان است که باید آن ها را از هم جدا ساخت و در تنوع آیات دقت کرد.
19.
رعایت موازین تجوید تا چه حد لازم است؟
20. رسم الخطّ قرآن هاى فعلى (به ویژه قرآن عثمان طه) چگونه است؟

شکى نیست که آگاهى بر اعجاز قرآن و جنبه هاى مختلف آن تأثیر فراوانى بر مسأله تفسیر قرآن دارد، ولى با توجه به این که این موضوع بسیار گسترده است ودر تفسیر پیام قرآن درباره آن به طور جامع بحث کرده ایم در این جا از شرح آن صرف نظر شده است.
با دقّت در مباحث فوق، راه براى تفسیر بهتر و موفق تر، گشوده خواهد شد.
در پایان لازم مى دانم از فاضل ارجمند جناب مستطاب حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ ابوالقاسم علیان نژادى (دامت افاضاته) که زحمت گردآورى این دروس و تحقیق و توضیح و اضافه کردن منابع را بر عهده داشته، صمیمانه تشکر کنم و امیدوارم ذخیره یوم المعاد همه باشد.

حوزه علمیّه قم
ناصر مکارم شیرازى

(کپی از متن کتاب)

جهات دریافت اینجا کلیک کنید
حجم: 4.98 مگابایت
 

................................................................................................................

تفسیر سوره احزاب

 

کتابى که پیش روى شما خوانندگان محترم است، حاصل جلسات تفسیرى مرجع عالى قدر و مفسّر گران مایه، حضرت آیت الله العظمى مکارم شیرازى (مدّظلّه العالى) است، که در ماه مبارک رمضان سال هاى 1433 و 1434 هـ.ق (مصادف با تابستان 1391 و 1392 هـ.ش) در صحن امام خمینى؛ حرم مطهّر حضرت فاطمه معصومه (علیها السلام)، در حضور هزاران نفر از نمازگزاران عزیز وروزه داران گرامى برگزار شد. و خداوند متعال به این بنده حقیر توفیق جمع آورى و تحقیق و ارائه آن را در قالب این کتاب عنایت فرمود.
موضوع این جلسات پربرکت، تفسیر «سوره احزاب» بود که از تنوّع خاصّى برخوردار است و مباحث مختلفى در آن وجود دارد.
استاد بزرگوار ضمن تفسیر این سوره به زبان ساده و قابل درک براى همه اقشار مردم، نکات بسیار ظریف، دقیق، آموزنده و تازه اى را که در تفسیر نمونه به آن ها پرداخته نشده بود، مطرح کردند که داراى آثار تربیتى و اجتماعى فراوانى است و روح تشنگان معارف ناب قرآنى را سیراب کرده، و به آن ها کمک مى کند که در کنار قرائت و تلاوت قرآن مجید، به تدبّر و تفکّر در معارف بلند آن بپردازند و از این مائده آسمانى استفاده بهترى کنند.
در این جا لازم مى دانم از تمامى عزیزانى که در تهیّه این اثر ارزشمند شرکت داشته اند، به ویژه صدیق ارجمند جناب حجت الاسلام آقاى احمد افخمى که در

یافتن برخى منابع و مصادر این کتاب قبول زحمت کردند، صمیمانه تشکّر کرده و برایشان آرزوى توفیق روزافزون نمایم.
در پایان از خداوند بزرگ مى خواهم که توفیق شناخت هرچه بیشتر کتاب بى بدیل آسمانى اش را که تنها نسخه شفابخش آلام بشرى است، به ما عنایت فرماید تا بتوانیم با عمل کردن به دستورات گران سنگ آن، در دنیا و آخرت کامیاب و سعادتمند شده و به مقام قرب الهى راه پیدا کنیم.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
ابوالقاسم علیان نژادى دامغانى

(از متن کتاب)

جهت دریافت کتاب اینجا را کلیک کنید

................................................................................................................

کتاب اخلاق در قرآن جلد اول تا سوم

مسائل اخلاقى در هر زمان از اهمّیّت فوق العاده اى برخوردار بوده، ولى در عصر و زمان ما اهمّیّت ویژه اى دارد، زیرا:
1 ـ از یک سو عوامل و انگیزه هاى فساد و انحراف در عصر ما از هر زمانى بیشتر است و اگر در گذشته براى تهیّه مقدّمات بسیارى از مفاسد اخلاقى هزینه ها و زحمتها لازم بود در زمان ما از برکت پیشرفت صنایع بشرى همه چیز در همه جا و در دسترس همه کس قرار گرفته است!
2 ـ از سوى دیگر، با توجّه به این که عصر ما عصر بزرگ شدن مقیاسهاست و آنچه در گذشته بطور محدود انجام مى گرفت در عصر ما به صورت نامحدود انجام مى گیرد، قتل و کشتار انسانها به برکت وسائل کشتار جمعى، و مفاسد اخلاقى دیگر به کمک فیلمهاى مبتذلى که از ماهواره ها در سراسر دنیا منتشر مى شود و اخیراً که به برکت «اینترنت» هرگونه اطّلاعات مضر در اختیار تمام مردم دنیا قرار مى گیرد، مفاسد اخلاقى بسیار گسترش پیدا کرده و مرزها را در هم شکسته و تا اقصا نقاط جهان پیش مى رود تا آنجا که صداى بنیانگذاران مفاسد اخلاقى نیز درآمده است.
اگر در گذشته تولید موادّ مخدّر در یک نقطه، یک روستا و حدّاکثر شهرهاى مجاور را آلوده مى کرد امروز به کمک سوداگران مرگ به سراسر دنیا کشیده مى شود.
3 ـ از سوى سوم، همان گونه که علوم و دانشهاى مفید و سازنده در زمینه هاى مختلف پزشکى و صنایع و شؤون دیگر حیات بشرى گسترش فوق العاده اى پیدا کرده، علوم شیطانى و راهکارهاى وصول به مسائل غیرانسانى و غیراخلاقى نیز به مراتب گسترده تر از سابق شده است به گونه اى که به دارندگان فساد اخلاق اجازه مى دهد از طرق مرموزتر و پیچیده تر و گاه ساده تر و آسانتر به مقصود خود برسند.
در چنین شرایطى توجّه به مسائل اخلاقى و علم اخلاق از هر زمانى ضرورى تر به نظر مى رسد و هرگاه نسبت به آن کوتاهى شود فاجعه یا فاجعه هایى در انتظار است.

اندیشمندان دلسوز و عالمان آگاه باید همگى دست به دست هم دهند و براى گسترش اخلاق در دنیاى امروز که اخلاق به خطر افتاده تا آن حد که بعضى آن را بکلّى انکار کرده یا غیر ضرورى دانسته اند و بعضى دیگر هر کار و خصلتى که انسان را به خواسته سیاسى اش برساند اخلاق شمرده اند، تمام تلاش و کوشش خود را به کار گیرند.
* * *
خوشبختانه ما مسلمانان منبع عظیمى مثل قرآن مجید در دست داریم که مملوّ است از بحثهاى عمیق اخلاقى که در هیچ منبع دینى دیگرى در جهان یافت نمى شود.
گرچه مباحث اخلاقى قرآن از سوى مفسّران بزرگ و عالمان اسلامى بطور پراکنده مورد تفسیر قرار گرفته ولى تا آنجا که ما مى دانیم کتابى به عنوان «اخلاق در قرآن» به سبک تفسیر موضوعى که این مسائل را به صورت جمعى و با استفاده از روش تفسیر موضوعى مورد توجّه قرار دهد، تألیف نیافته با آن که جاى آن کاملاً خالى است.
لذا بر این شدیم که بعد از پایان دوره اوّل پیام قرآن که پیرامون معارف و عقاید اسلامى به سبک تفسیر موضوعى بحث مى کرد، به سراغ بحث اخلاق اسلامى در قرآن مجید به عنوان دوره دوم پیام قرآن برویم.
بحمداللّه این کار انجام شد و مجموعه این مباحث در دو مجلّد تهیّه شد که مجلّد اوّل در کلّیّات مسائل اخلاقى بحث مى کند و اکنون در دسترس شماست ولى مى توان از آن به عنوان یک متن جامع درسى نیز استفاده کرد، و جلد دوم پیرامون جزئیّات مباحث اخلاقى و مصادیق آن بطور گسترده بحث مى کند که بحمداللّه قسمت عمده آن آماده براى چاپ است.
امیدواریم این گام دیگر در طریق استفاده از قرآن مجید در حلّ مشکلات زندگى انسانها، مورد قبول خداوند متعال و ذخیره یوم المعاد قرار گیرد و اگر کاستیهایى در آن است با تذکّر صاحبنظران تکمیل گردد.
والحمد للّه ربّ العالمین (متن کتاب)

کتاب اخلاق در قرآن جلد اول
حجم: 1.29 مگابایت
 

کتاب اخلاق در قرآن جلد دوم
حجم: 2.34 مگابایت
 

کتاب اخلاق در قرآن جلد سوم
حجم: 1.87 مگابایت
 

................................................................................................................

کتاب برگزیده پیام قرآن جلد یک تا سوم

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ

قرآن مجید بزرگ ترین هدیه الهى براى جهان انسانیت است.
کانونى پر از علم و ایمان و سرشار از برنامه هاى زندگى سعادت بخش مادى و معنوى.
پیامبرى است زنده، و طبیبى است دوّار، «شجره طیبه»اى است که (أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِى السَّمَاءِ) و در هر زمان و مکان شاخه هاى پربارش را که از انواع میوه هاى روح پرور سنگین است به اذن پروردگار در اختیار همگان مى گذارد (تُؤْتِی أُکُلَهَا کُلَّ حِینٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا).
به این دلیل هیچ مسلمانى نمى تواند مسلمان راستین باشد مگر این که قرآن را دلیل راه خود در همه شئون زندگى قرار دهد.
بحمدالله با انتشار «تفسیر نمونه» و سپس «تفسیر پیام قرآن» که اولى «تفسیر ترتیبى» و دومى «تفسیر موضوعى» است درهاى تازه اى براى عموم قشرها به روى معارف قرآن گشوده شد و این دو اثر به همه محافل علمى و ادبى راه یافت.

و از آنجا که ممکن است بعضى بر اثر کمبود وقت و یا به هر دلیل دیگر نتوانند به مطالعه 27 جلد تفسیر نمونه یا ده جلد تفسیر پیام قرآن بپردازند، لازم بود تلخیص صحیح و گویایى از هر دو فراهم شود، لذا تفسیر نمونه در پنج جلد توسط بعضى از فضلا خلاصه گردید.
و هم اکنون نیز تفسیر «پیام قرآن» که در ده مجلد است توسط دو نفر از فضلا خلاصه و غنى سازى شده است.
انصافآ دانشمندان ارجمند آقایان حجت الاسلام والمسلمین على اصغر همتیان و حجت الاسلام والمسلمین آقاى سید حسین هاشمیان زحمتى وافر و ستودنى به خرج داده اند تا کتاب پیام قرآن را در سه جلد به صورت مطلوبى خلاصه کنند و راه نزدیک ترى براى تشنگان معارف قرآنى به این سرچشمه زلال و گوارا بگشایند.
امیدوارم این کار نیز وسیله خوبى براى آشنایى با تفسیر موضوعى قرآن و معارف والاى آن گردد و خداوند به این عزیزان که چنین زحمتى را بر خود هموار کردند و چنین اثرى را به وجود آوردند و به همه خوانندگان عزیز پاداش خیر دهد. «انه خیر ناصر ومعین».

مقدمه
کتاب «پیام قرآن» از آثار ارزشمند آیت الله العظمى مکارم شیرازى (مدّظلّه)، سالیان متمادى است به زیور طبع آراسته گردیده و مورد استفاده طبقات گوناگون مردم به ویژه طلاب، فضلا و دانشجویان قرار گرفته و کسانى که علاقه مند باشند تفسیر موضوعى قرآن را در قالبى متناسب با ادبیات امروزى مورد مطالعه و تحقیق قرار دهند از این کتاب گرانقدر استفاده مى کنند.
با توجه به محتواى ارزشمند کتاب «پیام قرآن» و نکات زیر پیشنهاد تلخیص آن ارایه گردید:
1.
با توجه به حجم کتاب (ده جلد) مراکز علاقه مند نمى توانستند کتاب را به عنوان متن درسى به دانشجویان و دانش پژوهان خود معرفى کنند که تلخیص مى تواند تا حدى این مشکل را مرتفع سازد.
2.
برخى افراد ممکن است حوصله و توان مطالعه ده جلد کتاب را در قالب تفسیر موضوعى نداشته باشند و اگر یک تفسیر موضوعى منسجم به صورت مختصر وجود داشته باشد افراد بیشترى مى توانند از تفسیر موضوعى بهره مند شوند.
3.
با توجه به اینکه تلخیص پیام قرآن در سه جلد ارایه مى گردد امکان تهیه این کتاب براى تعداد بیشترى از طلاب فراهم مى شود و بهره بردارى از آن در سفرهاى تبلیغى نیز آسان تر خواهد بود.
پس از موافقت آیت الله العظمى مکارم شیرازى (دام ظلّه العالى) با تلخیص کتاب، تلخیص انجام شد و نتیجه آن کتاب حاضر است که با ویژگى هاى زیر تقدیم مى گردد:

1. ساختار کتاب «پیام قرآن» و عمده مطالب آن ـ البته به صورت تلخیص ـ حفظ گردیده و هیچ بخشى به طور کلى حذف نشده است و شاید بتوان گفت که آنچه اتفاق افتاده تلخیص بوده نه تقطیع.
2.
قلم کتاب «پیام قرآن» حفظ گردیده و سعى بر این بوده کسانى که با قلم معظم له مأنوسند بتوانند با این کتاب ارتباط برقرار کنند.
3.
در بخش هایى که برخى آیات انتخاب و برخى دیگر حذف گردیده آدرس آیات حذف شده در پایان آیات ذکر گردیده تا اگر کسى خواست بتواند به منابع مربوطه مراجعه نماید.
4.
در تلخیص کتاب آخرین ترجمه قرآن آیت الله العظمى مکارم شیرازى (دام ظلّه العالى) جایگزین ترجمه سابق پیام قرآن گردید و این جایگزینى هم در آیات ابتداى هر بخش و هم در آیات متن تفسیر اعمال گردید.
5.
سندهایى که در کتاب پیام قرآن آمده بود مورد بررسى مجدد قرار گرفت وضمن تکمیل برخى موارد، این اسناد تا حد امکان بر اساس مجموعه نرم افزارهاى علوم اسلامى نور تنظیم گردید تا بهره بردارى از آن ها براى محققان آسان تر باشد.
6.
برخى مطالب در تلخیص حذف گردید و به نظر رسید لازم است آدرس آن ها داده شود که این امر نیز انجام شد.
7.
تلخیص ده جلد با همفکرى و هماهنگى کامل تلخیص کنندگان انجام شد و حتى در مواردى تصمیم گیرى بعد از یک مباحثه انجام مى شد و به نظر مى رسد نتیجه کار به صورت نسبى از انسجام و هماهنگى لازم برخوردار است.
8.
برخى از اشتباهات تایپى و در موارد معدودى اشتباهات ویرایشى کتاب «پیام قرآن» در این تلخیص اصلاح گردیده است.
در پایان از خداوند متعال مى خواهیم این تلاش ها را موجب سربلندى جوامع اسلامى در پرتو پایبندى به اعتقادات راستین اسلام قرار دهد و این اثر در این راستا مفید و موثر واقع شود.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
سید حسین هاشمیان ـ على اصغر همتیان
(کپی از کتاب)

دریافت کتاب برگزیده پیام قرآن جلد اول
حجم: 4.53 مگابایت
 

دریافت کتاب برگزیده پیام قرآن جلد دوم
حجم: 4.64 مگابایت

 

دریافت کتاب برگزیده پیام قرآن جلد سوم
حجم: 4.79 مگابایت

................................................................................................................

توضیح المسائل مراجع

 

چرا باید در احکام دینی تقلید کرد؟

 

اسلام براى نیازمندى هاى انسان ـ اعم از مادى و معنوى ، فردى و اجتماعى ، سیاسى و اقتصادى ـ قـوانین و مقررّاتى وضع کرده که در مجموعه هاى گوناگون فقهى تدوین و تألیف یافته و عـلم فـقـه را تـشـکـیـل مـى دهـد. عـلم فـقـه در واقـع ، روش اصـیـل بـنـدگى ، کیفیت صحیح و انسانى روابط اجتماعى و عالى ترین نظامات حیاتى است که نـاظـر بـه تـمـام ابـعـاد زنـدگـى انـسـان مـى بـاشـد و بـه تـعـبـیـر امـام راحـل ـ قـدس سـرّه ـ (فـقه ، تئورى واقعى و کامل اداره ی انسان و اجتماع ، از گهواره تا گور است .) 

بـه خـاطـر اهـمیّت فوق العاده فقه و احکام شرعى ، اولیاى گرامى اسلام ، پیروان خود را به فـراگـیـرى آن سـفـارش مـى کـردند و کسانى را که از این وظیفه خطیر سرباز زده و یا در امر فراگیرى احکام شرعى سهل انگارى مى نمودند، مستحق عقوبت و سرزنش مى دانستند.

امام باقر(ع ) مى فرماید : "اگر یکى از جوانان شیعه را نزدم بیاورند که تفقّه نمى کند، او را تاءدیب مى کنم !"

در شریعت اسلام، واجبات و محرماتی وجود دارد که خدای حکیم، آن ها را برای سعادت دنیا و آخرت انسان تشریع کرده است و اگر انسان آنها را اطاعت نکند، نه به سعادت مطلوب می رسد و نه از عذاب سرپیچی از آنها در امان می ماند.

برای شناخت احکام شرعی، آگاهی های فراوانی – از جمله: فهم آیات و روایات، شناخت حدیث صحیح از غیر صحیح، کیفیت ترکیب و جمع روایات و آیات و ده ها مساله دیگر لازم است که آموختن آنها، نیازمند سال ها تلاش جدی است.

در چنین حالتی، مکلف خود را در برابر سه راه می بیند:

نخست این که راه تحصیل این علم (اجتهاد) را در پیش گیرد؛

دوم این که در هر کاری آرای موجود را مطالعه کرده، به گونه ای عمل کند که طبق همه آرا، عمل او صحیح باشد (احتیاط کند)؛

سوم این که از رأی کسی که این علوم را به طور کامل آموخته و در شناخت احکام شرعی کارشناس است، بهره جوید.

بی شک، اگر او در راه اول به اجتهاد برسد، کارشناس احکام شرعی شده، از دو راه دیگر بی نیاز، خواهد بود؛ اما تا رسیدن به آن، ناگریز از دو راه دیگر است.

راه دوم نیازمند اطلاعات کافی از آراء موجود در هر مساله و روش های احتیاط است و در بسیاری از موارد، به دلیل سختی احتیاط، زندگی عادی او را مختل می کند. ناگزیر گزینه «تقلید» برای توده ی مردم علاوه بر راحتی و سهولت، حتمیت می یابد. این سه راه اختصاص به برخورد انسان با احکام شرعی ندارد؛ بلکه در هر رشته ی تخصصی دیگر نیز وجود دارد. به عنوان مثال یک مهندس متخصص را فرض کنید که بیمار می شود. او برای درمان بیماری خویش، یا باید خود به تحصیل علم پزشکی بپردازد، یا تمام آرای پزشکان را مطالعه کرده، به گونه ای عمل کند که بعداً پشیمان نشود و یا به پزشک متخصص رجوع کند.

راه نخست او را به درمان سریع نمی رساند. راه دوم نیز بسیار دشوار است و او را از کار تخصصی خود (مهندسی) باز می دارد. ازاین رو بی درنگ از پزشک متخصص کمک می گیرد و به رأی او عمل می کند.

وی در عمل به رأی پزشک متخصص، نه تنها خود را از پشیمانی آینده و احیاناً سرزنش دوستان نجات می دهد؛ بلکه در اغلب موارد، درمان نیز می شود. مکلف نیز در عمل به رأی مجتهد متخصص، نه تنها خود را از پشیمانی آخرت و عذاب الهی نجات می دهد؛ بلکه به مصالح احکام شرعی نیز دست می یابد. 

پس مراد از "تقلید"، مراجعه‏ى غیر متخصّص، در یک امر تخصّصى، به متخصص آن مى باشد. و مهمترین دلیل بر لزوم تقلید در مسایل دینى، هم این نکته عقلایى است که انسان غیر متخصّص باید در مسایل تخصّصى به متخصّص آن مراجعه نماید. البته از آیات قرآن و روایات هم می توان دلایلی را ارائه کرد. مثلا قرآن می فرماید: "فاسئلوا أهل الذکر إن کنتم لا تعلمون" (اگر چیزى را نمى دانید از عالمان سؤال کنید.)

یا در روایات آمده است که:

" اما در باره رویدادها یی که پیش می آید، به راویان حدیث ما مراجعه کنید که ایشان حجت من بر شما هستند و من حجت خداوند بر شما هستم".

محقق کرکی می فرماید: همه شیعیان اتفاق نظر دارند که فقیه عادل، امین، جامع الشرائط در فتوا که از آن به مجتهد در احکام شرعیه تعبیر می شود، از طرف ائمه هدی (ع)در زمان غیبت، در جمیع آن چه که نیابت در آن مدخلیت دارد، نیابت دارند.

اما باید توجه داشت که تمام ادّله‏ى لفظى تقلید به همان امر مقبول در نزد عقلا نظر دارند و نکته ی اضافه ای را بیان نمی کنند.

بنابراین مراجع تقلید، متخصّصین در  فقه هستند که توانایى بر استنباط احکام الهى از منابع شرعى را دارا می باشند و بر دیگران لازم است که در مسایل دینی به آنان رجوع کنند.

منبع: islamquest

 

(( براین اساس تصمیم گرفتم تا توضیح المسائل 13 تن از مراجع بزرگوار تقلید را در یک فایل PDF جهت دانلود قرار بدهم ))

کتاب توضیح المسائل مراجع تقلید

حجم: 26.3 مگابایت



سلام
در این وبلاگ کتاب های دینی اسلامی با فرمت PDF جهت آشنایی هرچه بیشتر افراد درمورد دین اسلام قرار میگیرد لذا اگر کتابی در این موضوع دارید میتوانید آن را در قسمت نظرات ذکر کنید تا در سایت قرار بگیرد.

آخرین مطلب
پیوندهای روزانه
پیوندها
بایگانی